Zondag 25-5 - Reisverslag uit Arzac, Frankrijk van Edwin Jong - WaarBenJij.nu Zondag 25-5 - Reisverslag uit Arzac, Frankrijk van Edwin Jong - WaarBenJij.nu

Zondag 25-5

Blijf op de hoogte en volg Edwin

25 Mei 2014 | Frankrijk, Arzac

Ik vertrek vanmorgen in de regen, samen met Gardar de IJslander.
We maken de afspraak om eerst samen te lopen, maar dan na een tijdje ons eigen tempo te volgen. Het is gezellig om samen te lopen, en er komen vaak ook mooie gesprekken op gang, maar het is af en toe ook goed om op jezelf aangewezen te zijn.

De route gaat vandaag door enorme maisvelden, en zonnebloemvelden. Het is er allemaal vrij vlak, dus kan ik jullie weinig laten " beleven" van de omgeving. Het is hier uitgestrekt en verlaten.
Pas na 16 km bereik ik het eerste dorpje, maar ook daar valt niets te beleven, Alles is hier gesloten, zelfs geen kop koffie valt er te halen.
Het enige wat wel open is, is de kerk. Er is een dienst gaande als ik binnen kom.
Als ik daar zo binnen ben realiseer ik me ineens hoe raar de reacties zouden zijn als er op zondag iemand in regenkleding met een rugzak op, en enorme vieze blubberschoenen, tijdens een kerkdienst in Roden zou binnenkomen. Ze zouden vast vreemd opkijken, maar hier reageert niemand, kijkt niemand om, Blijkbaar is het hier heel gewoon dat zoiets gebeurt.
Ik blijf daar een tijdje binnen, maar omdat ik nog maar halverwege ben besluit ik maar door te gaan. En nog steeds regent het.
Ik moet zeggen dat hier de route voor de Camino erg goed staat aangegeven. Je merkt vanaf hier ook dat je dichter bij Spanje komt, want de route wordt hier met gele pijlen aangegeven, i.p.v. de wit/rode stippen.

Als ik er weer een paar km's op heb zitten, begint mijn bovenbeen op te spelen. Met name als ik heuvelafwaarts loop is het vrij heftig.
De laatste 10 km loop ik met veel pijn, en ik ben zo blij dat ik bij het dorp aankom waar we zouden overnachten.
Ik wacht daar een poosje op Gardar, en dan lopen we samen naar de slaapplek.
Het dorpje is prachtig, en de slaapplaats voor vanavond is een appartementencomplex wat ingericht is voor overnachtingen voor pelgrims.
Er zijn hier veel pelgrims, dus zijn er veel bekende gezichten bij. Zeker als ik op de slaapzaal voor 6 personen kom, zie ik alleen maar bekenden.
Het is een drukte van belang. Iedereen moet douchen, veel zijn een slaapplek voor de volgende dag aan het regelen. Maar veel plaatsen zijn al "complet".
Wij hebben gisteren gelukkig al plek geregeld, dus wij kunnen relaxed een paar biertjes gaan drinken voor het eten. Het wordt gezellig en we lachen wat af.
Vanavond eten we met elkaar ( toch wel zo'n 75 pelgrims) in het restaurant.De kalkoen smaakt overheerlijk. Na afloop drinken we de flessen rode wijn met elkaar leeg.
Erg gezellig zo met veel bekende gezichten.

En mensen, ik lees dat er sommigen zijn die zich zorgen maken over mijn gewicht. Nou dan moet ik iedereen geruststellen.
Overdag 2 kilo afvallen vanwege het wandelen, en 's avonds 2.01 kilo aankomen door het lekkere eten, de biertjes en de wijn. Dus het leven van de pelgrim is heus nog niet zo slecht.
Morgen weer een nieuwe dag.

Aantal km's vandaag: 32
Aire sur LÁrdour - Arzacq Arraziguet

  • 25 Mei 2014 - 23:11

    Jannet De Jong:

    Hee daar!
    Ik begrijp dat we voortaan samen aan de rode wijn kunnen!
    Lijkt me een goede ontwikkeling, eerste winst van de Camino is binnen ;-)
    Het blijft genieten van de verhalen en foto's, nog even doorstappen en we zien je al weer.
    Veel liefs, sterkte met de benen,
    Jannet

  • 26 Mei 2014 - 09:28

    Bonnie:

    Hoi hoi,

    Zo dus vanaf nu niet alleen meer een pilsje, maar ook rode wijn!
    Het verschil: bier moet koud zijn, wijn niet!
    Ook wij genieten van je verhalen en foto's elke ochtend onder het genot van een kop koffie.
    Het is leuk om te lezen wat je allemaal beleefd.
    Sterkte met je been.
    Nog even doorbijten Edwin, maar je red het wel!!!
    Het gaat om de laatste kilometers!!!

    Bon voyage et aller avec Dieu

    Leafs van ûs, Lute en Bonnie

  • 26 Mei 2014 - 21:12

    Tineke:

    Lieve Edwin, Je hebt even niets van me gehoord, maar ik ben nu weer helemaal up to date. Ik heb heerlijk genoten van jouw fantastische verhalen. Wat ben jij een bikkel. Ik ben blij voor jou dat je zo geniet, en dat je fantastische mensen ontmoet. Ik hoop dat alle kwaaltjes snel verdwijnen. Ik vind je een topper, houd vol en geniet vooral. Dikke knuffel.

  • 26 Mei 2014 - 21:38

    Johanna:

    Vandaag al je verslagen gelezen Edwin en er zeer van genoten. Wat fijn dat je zo goed op de benen blijft en ook van je pelgrimsleventje kunt genieten. Ik zie dat de stok goede diensten doet! Ik wens je het allerbeste toe. Veel groeten Johanna

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Edwin

Wil je reageren: esdejong.edj@gmail.com

Actief sinds 10 Mei 2014
Verslag gelezen: 292
Totaal aantal bezoekers 38756

Voorgaande reizen:

18 Augustus 2015 - 24 September 2015

Naar Santiago de Compostela 2015

02 Mei 2014 - 05 Juni 2014

Frankrijk 2014

Landen bezocht: