Vrijdag 30-05 De laatste wandeldag . - Reisverslag uit Monestrol, Frankrijk van Edwin Jong - WaarBenJij.nu Vrijdag 30-05 De laatste wandeldag . - Reisverslag uit Monestrol, Frankrijk van Edwin Jong - WaarBenJij.nu

Vrijdag 30-05 De laatste wandeldag .

Blijf op de hoogte en volg Edwin

30 Mei 2014 | Frankrijk, Monestrol

Wat heb ik afgelopen nacht slecht geslapen. Ben zeker ieder uur wakker geweest, om te zien hoe laat of het was... 1.00u nog maar, 2.00u? iedereen weet wel hoe dat gaat.
Zou het de spanning zijn? Vast en zeker, want ik vind het nogal wat om mijn wandelavontuur morgen af te sluiten.
Ik lig te trappelen, nou ja te draaien dan, om op te kunnen staan en verder te gaan met wandelen.
Uiteindelijk sluip ik om 5.30uur naar beneden, maak koffie, eet een broodje, pak mijn rugtas in, en ga er vandoor.
Ik heb er erg veel zin in vanmorgen, want ik wil vroeg in Saint Jean zijn. Wil de stad zien, de pelgrims binnen zien komen, de sfeer proeven zeg maar.
Heb dus eigenlijk de kriebels in mijn buik, wat doet dit met mijn emotie?

Als ik vertrek regent het, dus moet de poncho meteen maar aan. Wel jammer van deze laatste wandeldag, maar het is niet anders.
En omdat er veel laaghangende mist rond de bergen is, neem ik de geasfalteerde weg, in plaats van de GR-65, want die gaat redelijk de hoogte in, en daar heb ik nu niet zoveel zin meer in.
Het zou vandaag nog 20 km moeten zijn volgens het boekje, maar intussen heb ik de Fransen leren kennen, en het zal ongetwijfeld meer zijn.
Toch schakel ik na een tijdje weer over op de GR-65, want het wordt me te druk op de weg. En het is misschien wel raar, maar ik ben op dit moment niet echt bezig met het besef dat dit voorlopig hier mijn laatste wandeldag is. Ik geniet weer volop. Hoor de tortelduif zingen: ik roekoe. (flauw grapje), maar het kan wel kloppen, want ik heb mijn kleren de laatste dagen niet meer gewassen, en dat ga ik vanavond ook niet meer doen.
Het begint iets op te klaren, en ik zie de bergen weer...
Vlak voor het eindpunt ga ik koffiedrinken in Le Vieuw, Daar tref ik weer een oude bekende. Zijn naam is me ontschoten, maar we maken even een praatje.

En dan komt het moment dat ik in de verte Saint Jean zie liggen. De stad waar mijn eindpunt nu zal zijn.Hier heb ik 4 weken naar toe gewerkt, en naar uitgekeken. Wat is dit een ongelooflijke mooie ervaring!
Ik ben zo rond een uur of half 12 in St. Jean. En er zijn nog weinig pelgrims te zien.
Eerst ga ik langs het pelgrimsbureau om een stempel te halen in mijn credential, en kan meteen wat informatie opvragen over het vervolg naar Santiago.
De mensen zijn hier uiterst vriendelijk, en behulpzaam. Ik krijg een plattegrond van de stad mee.
In de stad krijg ik veel bekijks, met mijn poncho. Er is zelfs iemand die met me op de foto wil. Zie ik er dan gek/speciaal uit? Het zal vast en zeker.
Bij een pelgrimszaak koop ik een nieuwe broek, de mijne is stuk, en stinkt zo, daar kan ik morgen niet mee in de trein, laat staan bij Tiny aankomen....
Ook haal ik bij het station mijn treintickets, trakteer me zelf op een lekker stokbroodje, met een paar biertjes.
Wat smaakt deze overwinning toch heerlijk!!!!
En zo langzamerhand komt de ene na de andere pelgrim hier binnen. Veel bekenden. De sfeer is hier geweldig.
De een zal hier stoppen, en de ander laadt zich op om de Pyreneeën over te gaan, en door te gaan tot Santiago.
Een Nederlands stel spreekt me aan. Ze willen van alles weten, en ik vertel natuurlijk veel. (Ik denk dat ze de keus nu al hebben gemaakt om ook eens te pelgrimeren.)

Om 15.00u ga ik naar mijn gite, en dit ziet er zeer goed uit. Er zijn hier ontzettend veel mogelijkheden om te overnachten in St.Jean., en dat mag ook wel want de stad loopt over van mensen die hier hebben gereserveerd, of nog een plek moeten zoeken.
Bovendien zie je hier ook veel toeristen "rondstrúnen".
Het is wel jammer dat het blijft regenen,maar tussen de buien door regel ik nog wat boodschappen voor morgen onderweg.

Op mijn 4 persoons kamer meldt zich een Zwitserse vrouw die ik niet eerder heb ontmoet, maar ze blijkt op dezelfde dag gestart te zijn met de Camino, dus we delen vele ervaringen.Ze heeft zelfs vriend Oewwe ontmoet.
We spreken af samen te dineren, want dat wordt in deze gite niet gereserveerd. Enige tijd later komt er nog een vrouw uit Israel bij. Zij is vandaag aangekomen, en gaat morgen met haar tocht naar Santiago beginnen.
Dus gaan we met z'n drieën aan het diner, erg gezellig.
Mensen het zit erop!
Het wordt vanavond vroeg slapen, want ik moet om 5.00uur opstaan.

Aantal km's vandaag: 25
Totaal 814 km
Astobat - Saint Jean de Port



  • 30 Mei 2014 - 23:12

    Caminofrans:

    Ola pelegrino Edwin.
    Ik heb u avonturen gevolgd, mijn dank ervoor!
    Zelf loop ik op de camino primitievo, ook westwaarts.
    Ik ga je zeker weer volgen in september!
    Gegroet, van een ervaren pelgrim
    Caminofrans

  • 30 Mei 2014 - 23:13

    Tineke:

    Het zit erop op wauw kanjer. Respect. Nog een hele goede terugreis, en hoor binnenkort graag je verhalen. Dank je wel lieve Edwin voor je prachtige verhalen die je hebt willen delen. Dikke tuut.

  • 31 Mei 2014 - 08:36

    Bonnie:

    Ik kan alleen maar stil zijn Edwin.
    Hoop dat het je gebracht heeft wat je ervan verwacht hebt.
    Bedankt dat je dit met ons hebt willen delen op een manier die zeker ook emoties opgeroepen heeft bij de "thuisblijvers".
    Geniet van je terugreis en kom veilig thuis bij Tiny vanavond.

    Leafs en een knuffel van my.

    Oan't sjen

  • 31 Mei 2014 - 09:04

    Anke:

    Jaaaaa toen zat je 1edeel erop!!! Wat is dat snel gegaan zeg. Heb erg genoten van je verhalen en stiekem verheug ik mij erop om je weer te zien ( graag gedoucht en lekker ruikende kleren aan... hihi) succes vandaag met de terugreis en tot snel. Xx

  • 31 Mei 2014 - 10:01

    Sieuwk:

    Edwin, wat goed je hebt het gehaald. TOP. Ik zou zeggen lekker nagenieten. En sterkte met afkicken.
    Ik vond het ontzettend leuk om je te volgen met je mooie verhalen. BEDANKT. Groetjes Sieuwk

  • 31 Mei 2014 - 10:47

    Volger:

    Heel erg bedankt voor je eerste deel.
    Ik kijk uit naar je tweede deel.
    Prachtig mooi hoe jij jou ervaringen beschrijft!
    Nu maar thuis uitrusten.

    Het ga je goed

  • 31 Mei 2014 - 23:22

    Mieke:

    Hoi Edwin
    Bedankt dat ik mee mocht lezen. In september ben ik er weer.
    Wel thuis. Gr. Mieke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Edwin

Wil je reageren: esdejong.edj@gmail.com

Actief sinds 10 Mei 2014
Verslag gelezen: 318
Totaal aantal bezoekers 38842

Voorgaande reizen:

18 Augustus 2015 - 24 September 2015

Naar Santiago de Compostela 2015

02 Mei 2014 - 05 Juni 2014

Frankrijk 2014

Landen bezocht: