De Pyreneeën over. Woensdag 19-08 - Reisverslag uit Esquíroz, Spanje van Edwin Jong - WaarBenJij.nu De Pyreneeën over. Woensdag 19-08 - Reisverslag uit Esquíroz, Spanje van Edwin Jong - WaarBenJij.nu

De Pyreneeën over. Woensdag 19-08

Blijf op de hoogte en volg Edwin

20 Augustus 2015 | Spanje, Esquíroz

Vanmorgen om 6.00u opgestaan. De meeste pelgrims zijn ook al wakker en iedereen is druk bezig met pakken.
Sommigen gaan nog douchen maar daar heb ik geen tijd voor ik wil aan de wandel en bovendien heb ik het nog geen inspanningen geleverd dus is het ook niet nodig :-)
Dus zit ik als eerste beneden maar moet wachten tot 6.30u voor het ontbijt.
Josef de gite eigenaar is al druk bezig, en de geur van koffie doet me watertanden.
En al snel komen er ook andere pelgrims aanschuiven.: het ontbijt is prima.
Als eerste ben ik buiten en dan ja .... het kan beginnen.
Ook van andere gites komen er nu veel pelgrims naar buiten. Geweldig om te zien hoe iedereen zich weer klaarmaakt voor de tocht.
Rugzak op, stok in de hand, de spanning begint te komen.

Het is een prachtig uitzicht met nevel in de bergen, maar volgens Josef wordt het een mooie dag en zal de nevel optrekken, en hij krijgt gelijk.
De zon komt te voorschijn en al snel loop ik in korte broek en T shirt.
De route staat goed aangegeven, en ik moet direct gaan klimmen maar het zijn geasfalteerde wegen dus prima te doen.
Er komt een berichtje binnen van Tiny die me een goede wandeldag toewenst dus het komt helemaal goed vandaag.

Al snel komt een Hollander Sjors achter me aan en we lopen de hele dag samen.
Een leuke man, 70 jaar (zie je er niet aan), geen grammetje vet, sportief, loopt veel marathons.En hij loopt als een speer.
Maar ik bepaal de eerste dag toch maar mijn eigen tempo dus hij past zich aan.
Het is zijn eerste Camino dus op dit terrein onervaren. ik kan hem mijn ervaringen vertellen, en hij vertelt veel over zijn sportervaringen.
We praten veel met elkaar en het kan mooi in het Nederlands ook wel prettig. er is wel een klik.

Maar ook met veel andere pelgrims gesproken. Italianen, Duitsers, Spanjaarden,Engelsen, Ieren, Amerikanen..... je komt hier van alles tegen.
Een Duitse vrouw die vannacht in onze gite sliep heeft problemen onderweg, en we helpen haar met voetverzorging.

Deze tocht over de Pyreneeën is prachtig, mooie vergezichten., Ik hoop dat de foto's het kunnen weergeven.
Het is soms adembenemend mooi.Ik geniet hier volop, het is soms moeilijk om de aandacht bij Sjors zijn verhalen te houden.
We nemen wel alle tijd en drinken samen koffie onderweg.
Sjors merkt op dat ik zo makkelijk contact maak met anderen onderweg. Ja.... dat herken ik. Dat ben ik... en dat is de Camino.
Het is een stevige klim vandaag maar eigenlijk valt het me reuze mee.
Ik had het zwaarder verwacht veel meer klim en klauterwerk, maar het is prima te doen.
en ik moet zeggen dat we het ook rustig aan hebben gedaan, krachten hebben gespaard en vooral aan het genieten waren.

Om 13.30u komen we aan in Roncevalles. Een grote auberge waar bijna 350!!! pelgrims kunnen overnachten.Het is een oud klooster wat gericht is voor opvang van pelgrims.
Het is netjes keurig verzorgd en schoon.
We worden verwelkomt door Nederlandse hospitaliers die ons naar de kamer brengen. Een lange gang met afgeschermde gedeeltes waar personen kunnen slapen.
Nu eerst toch maar even douchen, kleding buiten hangen om te drogen en te luchten, en dan maar eens aan de gang met mijn verslag.
Ik hoop dat ik een beetje tijd heb om mijn verslagen door te sturen.
En dan het stadje verkennen.Zie ik Sjors ook weer .( Hij was mij inmiddels uit het zicht verloren) en we pakken samen een terrasje.
Al snel komen er meerder mensen bij ons aan tafel zitten.
Noilia een Spaanse, en Patrick een Belg. Zij zaten gisteren ook in onze gite.
Noilia spreekt goed Engels. Zij vertelt dat ze een wijnboerderij heeft samen met haar broer. Aha een wijnkenner in ons midden, daar gaan we vanavond vast en zeker gebruik van maken.
Een leuke meid. Ze loopt een aantal dagen en gaat dan weer naar haar wijnkelders terug,.
Patrick is een persoon met een indringend verhaal, we hebben met z'n vieren een vrij emotioneel gesprek.
En neem maar van mij aan dat zo'n verhaal je raakt. Ik zal daar niet verder over in details gaan.

We spreken af om samen naar de mis te gaan om 20.00u en daarna met elkaar te gaan eten.
Een goed plan....en dit is de Camino hè. Het gevoel is na 1 dag weer helemaal terug.
Dit doet iets met je. het is moeilijk uit te leggen.
Je moet dit ervaren...dus volgers mocht je dit aanspreken.... de schoen aan en gewoon gaan!!!!

Om 20.00u gaan we naar de mis. Er zitten ongeveer 150 mensen. en als het orgel dan begint te spelen...wow wat is dit mooi.
De voorganger doet alles in het Spaans dus krijg ik niets mee van de dienst, maar we krijgen de pelgrimszegen opgelegd, en dat doet weer goed.
Na de dienst eten we met elkaar, met de wijnfles weer op tafel.
We maken het niet laat (22.00u)
Mijn eerste dag zit er op, en ik kan niet anders zeggen dan ; Blij weer op de Camino te zijn!

Tot morgen

Saint Jean Pied de Port- Roncevalles ; 27 km

  • 20 Augustus 2015 - 09:59

    Tiny:

    Hoi schat

    Je zag er naar uit en je zag er tegenop : De Pyreneeën.
    Het is dus erg meegevallen en je hebt er gelukkig van kunnen genieten.
    Het begin is er weer....
    Liefs xxx

  • 20 Augustus 2015 - 10:42

    Tsjerk En Arjen:

    Hee (Skoan) Heit!

    Eerste blog al 133x gezien, 2e al 50x en deze in korte tijd al op de 30. Gaat weer goed zo te zien qua volgers. Dat moet je in gedachte houden wanneer het zwaar gaat worden. Er zitten genoeg mensen thuis die elke dag even aan je denken.

    Het is begonnen. Eindelijk mag je weer wandelen. Wij gaan vandaag lekker naar Mama om dr verjaardag te vieren. Ik eet jou taartje wel op! Haha

    Geniet daar maar lekker!!

    Gr. Tsjerk en Arjen

  • 20 Augustus 2015 - 14:46

    Ilya Maryanan:

    Hola Edwin,

    Hier even een berichtje vanuit het (nog zonnige), maar wel vlakke Nooitgedacht. Leuk om je verhaal en beleving te lezen ondanks dat je nog maar net weer bent begonnen aan de 2e gedeelte van je pelgrimstocht. Ben benieuwd naar de verhalen die je nog gaat delen!!

    Buen viaje y buena suerte !!

    Ilya Maryanan

  • 20 Augustus 2015 - 16:22

    Anke:

    Lieve Edwin, van harte met je lieve vrouw! En Tiny, van harte met je verjaardag! Het zal voor jullie beide vast een beetje een gekke dag zijn zo.
    Wat goed dat je zo geniet Edwin, en dat het je toch is meegevallen die hoogte te "beklimmen" geen last van de knibbels of de schouders of de heup? Je niet laten leiden door de friese dwarsigheid he? -:p.
    Prachtige foto's. Ik verheug me op je verslag van morgen!
    Voorzichtig en vooral lekker genieten met alles wat op je pad komt.

    P.s met mij gaat het weer goed. Ik ben inmiddels pijnvrij. Nog wel even in de ziektewet, maar begin maandag weer als t goed is.

    Liefs en dikke xx uit Haren

  • 20 Augustus 2015 - 17:58

    Johanna:

    Ha Edwin,

    Wat leuk om uw verhalen weer te lezen. Leuk om het zo toch een beetje mee te maken.
    geniet ervan de komende kilometers.

    Groetjes Johanna

  • 20 Augustus 2015 - 19:50

    Johan Schokker:

    Heeee Edwin,

    Fantastisch om je verhaal te lezen en je vanuit Nooitgedacht te volgen. Je ziet het, je hebt overal fans.
    Ik ben dan ook heel benieuwd naar het verdere verloop van deze hele onderneming.
    Ga vooral door met het genieten.

    Groeten, Johan.

  • 21 Augustus 2015 - 00:13

    Jacco:

    Beste Edwin,

    Eerst van harte gefeliciteerd met Tiny's verjaardag. Ik weet dat jij haar vandaag mist....
    Tiny zelf natuurlijk ook van harte geluk (Els doet dat vanavond persoonlijker) en de rest van de familie ook!
    Wat weer een leuke verslagen, het lijkt net of je zo weer je vorige reis vervolgt.
    Mooi hoor, die eerste foto met die nevel tussen de Pyreneeën. Geniet maar héél veel van de natuur en de wandelingen met je mede-pelgrims.
    Tot het volgende reisverslag; hou je taai.

    Groet,
    Jacco

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Edwin

Wil je reageren: esdejong.edj@gmail.com

Actief sinds 10 Mei 2014
Verslag gelezen: 339
Totaal aantal bezoekers 38746

Voorgaande reizen:

18 Augustus 2015 - 24 September 2015

Naar Santiago de Compostela 2015

02 Mei 2014 - 05 Juni 2014

Frankrijk 2014

Landen bezocht: