Zaterdag 29-08 - Reisverslag uit Rabé de las Calzadas, Spanje van Edwin Jong - WaarBenJij.nu Zaterdag 29-08 - Reisverslag uit Rabé de las Calzadas, Spanje van Edwin Jong - WaarBenJij.nu

Zaterdag 29-08

Blijf op de hoogte en volg Edwin

30 Augustus 2015 | Spanje, Rabé de las Calzadas

Nadat ik vrijdagavond mijn verslag had verstuurd naar mijn webmaster was ik nog een tijdje buiten gaan zitten. De Fransman die met z'n ezel ook in de albergue was gaf daar buiten een voorstelling met goochelen.
Nou dat was indrukwekkend hoor. Prachtig.

Maar goed... afgelopen nacht heb ik een erg goede nacht gehad. Het was rustig op de kamer. We lagen maar met z'n vieren, en dat scheelt enorm.
Om 6.45 u vertrek ik als eerste maar niet voordat ik van iedereen afscheid heb genomen.
Om 8.00u loop ik langs het vliegveld de stad Burgos binnen. De thermometer staat dan al weer op 20 graden, het gaat dus weer warm worden.
Er zijn hier weinig pelgrims - dat zal ik zo uitleggen -, dus ik zal zelf deze route door de stad moeten overwinnen.
Dit is niet een erg mooie route, ik doorkruis door ruim 3 uur de stad waarbij je minstens een uur over industrieel terrein loopt, Er zijn veel snelwegen rond de stad in aan bouw. Kortom er is niet veel te vertellen over deze dagtocht.
Behalve dan de kathedraal van deze stad. Vanaf grote afstand kun je de 2 grote spitse,en kleinere torens van deze kathedraal al zien, en als je er dan voor staat...whaw wat is dit een imposant gebouw.
De kathedraal is in de 13e eeuw gebouwd met veel pracht en praal. Ik loop naar binnen, maar helaas moet je een ticket kopen om alles te bewonderen.
Dat kost me teveel tijd en eurootjes dus ik besluit dit niet te doen.
Zo kom ik zonder de weg kwijt te raken de stad door, en dat is al heel wat voor mijn doen.

Ik zal proberen uit te leggen waarom je hier weinig pelgrims tegen komt.
Omdat de route niet zo geweldig is besluiten sommige pelgrims om de stad met openbaar vervoer te doorkruisen. Nou dat is niet mijn idee. Je wandelt of je wandelt niet,maar goed ieder zijn ding.
En de Camino is ingedeeld in verschillende dagtochten. vaak van de ene grote stad naar de andere. En dat zullen ongetwijfeld veel mensen doen, maar als je zelf je tocht indeelt kun je starten en eindigen tussen grote steden in, en dus rustiger overnachtingsplaatsen uitzoeken. En dat is waar ik voor ga.
De keus die ik voor vandaag maak is tussen de grote stad Burgos en een andere grote stad namelijk het plaatsje Rabe de las Calzadas.
Het is een klein gemoedelijk pittoresk dorpje waar verder dan ook niets te beleven valt. Behalve dan de kerk die vanavond open is.
Ik heb de keus uit 2 albergues. Eén heeft de naam Liberanos Domine, en als vader van een dominee is de keus dan snel gemaakt toch?
Kan ik zeggen dat ik bij de domine slaap vannacht.

Ik ben weer als eerste aanwezig. Maar al snel komen er een Italiaan en een Australiër bij, mensen die ik onderweg ben tegengekomen.
De albergue ziet er prima uit. De bazin zal vanavond voor ons koken, dus dat zal wel gezellig worden. Maar het is hier verder heel stil. Alleen de kerkklok hoor je hier om het half uur slaan.
Ik wandel nog maar even het dorpje in als een soort van "cooling down" bij een temperatuur van 32 graden.

Bij de albergue is en goede wifi verbinding, en ik zie dat ik een filmpje van mijn beide kleindochters heb gekregen.
Nou mensen.... de tranen lopen over mijn wangen, wat mis ik die beide meisjes dan op het moment.
Ik wil proberen of ik nog een filmpje terug kan sturen met het geluid van de kerkklokken op de achtergrond, maar de tijd ontbreekt me daarvoor.
Je kan het het dus op de Camino ook nog druk hebben:-)

We krijgen 's avonds een heerlijke maaltijd voorgeschoteld, en het zit gezellig met de Italiaan en de Australiër. Wat een geweldige mensen, we hebben goede gesprekken met elkaar.
Op een gegeven ogenblik komt er nog een Pool aanlopen, een jonge man die al geruime tijd onderweg is, en er al 4500km op heeft zitten. Hij loopt minstens 40km op een dag.
Hier heb ik toch wel respect voor .
Na het eten gaan we met elkaar naar het kerkje voor de pelgrimsmis. En alweer krijgen we de Pelgrimszegen. Blijft bijzonder.
Uit de kerk gekomen drinken we nog een biertje buiten, en hebben we hele gesprekken met elkaar over allerlei onderwerpen.
Het valt op dat iedereen veel aan het reizen is geweest en veel van de wereld heeft gezien. Mooie verhalen om naar te luisteren.
En dan wordt het tijd om te gaan slapen.....
Conclusie van deze dag : een erg saaie wandeldag, maar prachtig mooie mensen ontmoet.
See you tomorrow....

Cardeñuele Riopcio - Rabe de las Caldzades : 30 km
Totaal: 318 km


  • 30 Augustus 2015 - 14:31

    Jacco:

    Hoi, Edwin.
    Nog een dagje door bergachtig gebied, en dan voor lange tijd wat vlakker gebied. Dat zie ik op de kaart.
    En ik zat gister helemaal mis: wijn doen ze niet in groene blikjes en je haar groeit ook niet meer tot op je schouders. Dan je baardje maar laten staan, hoor!
    Hou je taai.
    Doei,
    Jacco

  • 30 Augustus 2015 - 20:28

    Patrick:

    Dag Edwin, vlak na het oversteken van de A1 kan je een weg naar links nemen. Je loopt dan langs de achterkant van het vliegveld en vervolgens steek je nog door tot aan de rivier. Daar volg je nog zo'n 6 tot 7 km de paden in het park en zo kom je de stad Burgos binnen langs een mooie route. Vandaag deden bijna alle pelgrims dat. Veel volk gezien dus. Ik zie echter maar heel weinig pelgrims de bus nemen hoor ☺

    Groeten, Patrick - vandaag, zondag dus in Burgos aangekomen. Je loopt zowat een dag voor me uit

  • 30 Augustus 2015 - 22:54

    Ilya Maryanan:

    Hola Edwin,

    Het blijft leuk en boeiend om je verhalen te lezen en om de mooie foto's van de omgeving waar je rond loopt te bekijken.
    Goed om te lezen dat je je vochtgehalte goed op peil houdt in het warme Spanje :-)...

    Heel veel succes verder..!!

    Groeten vanuit Nooitgedacht..!!

    Ilya Maryanan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Edwin

Wil je reageren: esdejong.edj@gmail.com

Actief sinds 10 Mei 2014
Verslag gelezen: 408
Totaal aantal bezoekers 38837

Voorgaande reizen:

18 Augustus 2015 - 24 September 2015

Naar Santiago de Compostela 2015

02 Mei 2014 - 05 Juni 2014

Frankrijk 2014

Landen bezocht: