3 September, Donderdag - Reisverslag uit El Burgo Ranero, Spanje van Edwin Jong - WaarBenJij.nu 3 September, Donderdag - Reisverslag uit El Burgo Ranero, Spanje van Edwin Jong - WaarBenJij.nu

3 September, Donderdag

Blijf op de hoogte en volg Edwin

04 September 2015 | Spanje, El Burgo Ranero


We (Ross, Ezio en ik) hadden afgesproken om 6.30u op te staan, maar om 5.00u maken de Italianen die bij ons op de kamer liggen zoveel lawaai dat wij toch al wakker door de herrie ook maar zijn opgestaan.
Dit hoort ook bij het pelgrimeren dus daar moeten we dan ook maar niet over gaan klagen.
Ezio en ik vertrekken om 6.15u, en we laten Ross op eigen verzoek achter, we gaan er vanuit dat we elkaar vanavond toch wel weer zien. We spreken af waar we gaan overnachten, de route die we vandaag willen doen is ongeveer 30 km.
De eerste 2 uur hebben we een flink tempo. De weg is lang en saai, en er is geen dorpje te bekennen. Dan is het op zich ook niet zo erg dat je eerst in het donker loopt, want op een saai stuk valt toch niet zoveel te genieten.
Als we dan eindelijk een dorpje naderen is het tijd voor ontbijt wat we nog niet hebben gehad.
We houden een lange pauze, ontbijten met stokbrood en tortilla (schotel van gebakken ei met aardappelen), en natuurlijk 2 dikke bakken koffie.
Je hebt toch brandstof nodig om de motor draaiende te houden.. ... zo kunnen we er weer tegen aan.
Als we willen vertrekken komt Ross in de verte aan lopen. Hij is gelukkig nog steeds oké.
Na dit dorpje wordt de omgeving ook weer mooier, en valt er meer te genieten van wat je om je heen ziet. De bergen zijn op afstand aan de rechterkant steeds in zicht.
De bergen boeien mij enorm, en ik vind het persoonlijk jammer dat de route niet iets dichter of zelfs door de bergen gaat. Maar daar zal wel een reden voor zijn.
We komen door de stad Reliegos waar we wat inkopen doen. Je moet toch altijd een reserve bij je hebben, want je weet nooit wat je tegenkomt.

Ik heb al eerder aangegeven dat iedere pelgrim met een doel de Camino loopt.
En tijdens deze lange stukken ben ik er mee bezig en vraag me af waarom ik dit eigenlijk doe. Ik mag graag wandelen, en ik hou van mensen en ontmoetingen, maar verder?
Je leest er over, wordt "aangestoken"en dan krijg je de mogelijkheid om het te doen en ga je ervoor.....en het is fantastisch, en een hele ervaring. Is dit een doel te noemen? of mag het ook gewoon zomaar zijn?

Je ziet hier onderweg enorm grote irrigatiekanalen die bovengronds staan opgesteld. Het kan hier zo droog zijn terwijl de gewassen wel het nodige vocht nodig hebben. Het water wordt ondergronds opgepompt en stoomt dan langs deze kanalen landinwaarts. We hebben dit eerder op route ook bij de stad Fromista gezien. (zie een paar verslagen terug)
Bij Villarente passeren we een grote brug, komen daarna het centrum door, en vlak voor de eindbestemming loopt een pelgrim met een grote plastic zak, en een grijper alle rommel onderweg op te ruimen. Ook een doel om te pelgrimeren. Maar je staat af en toe echt verbaasd te kijken naar bepaalde types die hier rondlopen.
We zien een jonge Braziliaanse vouw op sandalen lopen terwijl haar wandelschoenen aan haar rugzak bungelen. Ze heeft ze te klein gekocht....
Maar ook een oude dame uit Denemarken. Ze loopt heel voorzichtig en voorovergebogen. Ze zegt veel pijn te hebben, maar toch door te willen gaan.
Je ziet mensen die hun bagage van de ene plek naar de andere laten brengen, en zelf met een klein dag rugzakje lopen. Wie zal zeggen wat de goede manier is? Zo heeft ieder zijn eigen Camino.

Om 13.30u zijn we op de eindbestemming Arcabueja. Daar meldt ook Ross zich ruim een uur later. Wat is het toch een fantastische kerel met een enorm doorzettingsvermogen.
En wie ik hier ook tegenkom is Sjors, waarmee ik de eerste dagen opgetrokken ben.
Voor de rest van de gaan we veel rusten, want morgen wordt een hele lange dag. We zitten nu 10 km van de stad Leon. Dat is een stad die we zeker willen bekijken. maar als we te vroeg vertrekken zal de kathedraal waarschijnlijk nog gesloten zijn. Onder het eten zitten we daar een beetje over te dubben. We kunnen nog niet een goed plan maken want het hangt er maar van af hoeveel tijd we in Leon kwijt zijn.

Voor mezelf ga ik alvast wel een beetje plannen, want Santiago komt nu toch wel dichterbij, en ik wil daar graag de Botafumeiro zien in de kathedraal. Ik leg later nog wel wat dat is, maar het is zeker een must om dat mee te maken. En helaas is dat alleen op vrijdag te zien.
Ik geef Wytske en Thijs de opdracht om alvast wat dingen voor mij uit te zoeken op internet. Makkelijk dat het thuisfront wat dingen voor me kan regelen.

Tot morgen.

El Burgo Ranero -Arcabueja : 30 km
Totaal : 485 km

  • 04 September 2015 - 11:53

    Henk Murraij:

    Hoi Edwin,
    Wat heerlijk je verhaal te lezen en jouw enthousiasme te volgen.
    Wat een vrijheid en bijzondere ontmoetingen. TOP.
    GENIET

  • 04 September 2015 - 15:35

    Jacco:

    Ha die Edwin,
    Het lijkt of je verslagen langer worden naarmate je 't meer geniet!
    Want dat kunnen we wel afleiden, dat je het echt leuk vindt. En je hebt er nu weer maten bij, waar je vast wel contact mee zult blijven houden. Leuk, zo'n internationale band met pelgrims.
    Is het gelukt vandaag de Botafumeiro te zien en krijgen we daar plaatjes van?
    Jij hebt geen noemenswaardige kwaaltjes meer, zo valt af te leiden. Houden zo, tot bij Fisterra.... Het is je gegund van alle mooie dingen te genieten.
    Succes met lopen, hou je taai en groeten,
    Jacco

  • 04 September 2015 - 21:20

    Tante Jannet:

    Hallo Edwin
    Dank je wel voor je videoboodschap. Wat een verassing was dat om te zien.
    Wil jij je wandelvrienden ook hartelijk bedanken voor het lied dat jullie voor mij gezongen hebben?
    Je bent nu op de helft van je tocht, en wat heb je al veel meegemaakt.De emoties vliegen alle kanten op hè, maar een hele prestatie waar je mee bezig bent.
    Alle dagen je reisverslagen lezen, mooi hoor,je kan het erg goed verwoorden. Eric en Lilian en ik vinden het fijn dat het goed met je gaat, en zodra je weer thuis bent gaan we lekker eten. Willem en Wietske komen morgenmiddag even langs, ook leuk.
    Edwin nog veel wandelplezier. Geniet ervan, je bent een kanjer. Kus van mij doei

  • 06 September 2015 - 22:41

    JA Te H:

    he keardel, haw de kaart er wer by. Nijsgjirrich wer os't do om toffeltst. De fraach die os't do dei sels steltst; werom doch ik dit einst, haw ik dy ek al is stelt. It antwurd sil my benije. Tiny sêch der hjoed fris en fruitig ût. Wat dat oangiet kinst noch wol efkes troch kuierje. Hâld de kop der foar.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Edwin

Wil je reageren: esdejong.edj@gmail.com

Actief sinds 10 Mei 2014
Verslag gelezen: 236
Totaal aantal bezoekers 38750

Voorgaande reizen:

18 Augustus 2015 - 24 September 2015

Naar Santiago de Compostela 2015

02 Mei 2014 - 05 Juni 2014

Frankrijk 2014

Landen bezocht: