zaterdag 12 september - Reisverslag uit Arzúa, Spanje van Edwin Jong - WaarBenJij.nu zaterdag 12 september - Reisverslag uit Arzúa, Spanje van Edwin Jong - WaarBenJij.nu

zaterdag 12 september

Blijf op de hoogte en volg Edwin

13 September 2015 | Spanje, Arzúa


Afgelopen nacht hebben Ezio ,Mojo en ik met een Spaanse jongen op de kamer geslapen. Deze jongen is gisteren gestart met zijn tocht. Hij had er 20 km op zitten, en was totaal kapot.
Hij kreupelde rond alsof hij vanaf Frankrijk was komen lopen, maar niets was dus minder waar. Beetje medelijden hadden we toch wel.
Uit voorzorg hadden we hem oordoppen gegeven zodat hij geen last zou hebben van Mojo z'n gesnurk, en een goede nacht kon maken.
Ze lagen vanmorgen op de grond, dus zal hij het wel zonder gered hebben, ook niet ons probleem.

We vertrekken om 6.15u met z'n drieën zonder ontbijt. En het is balen als blijkt dat alle mogelijkheden om te ontbijten dicht zijn vanmorgen.
Gelukkig heb ik nog een banaan in m'n rugzak. Zo zie je maar dat je altijd iets op voorraad bij je moet hebben voor onverwachte situaties.
Als we na 10 km de stad Melide bereiken om 8.00u, blijkt daar gelukkig iets open te zijn, zodat we eerst kunnen ontbijten met een cafe con letche.
Wat kun je daar aan toe zijn zeg, heerlijk, en zo vergaat het de anderen ook.
We ontmoeten hier een Israëlisch meisje wat ook de Camino loopt, dus we vertrekken na de koffie met z'n vieren.
In deze plaats komt de noordelijke route "Del Norte" van de Camino samen met "de Frances", en dat is te merken, want het wordt steeds drukker en drukker.
Omdat het tempo niet zo hoog ligt, en ik juist de gang er wel in wil hebben, laat ik de 2 mannen achter met het Israëlische meisje.

De temperatuur is goed, maar het is bewolkt, en het gaat regenen. Dat is in deze streek Calicie niet zo vreemd. Het is hier vaker regenachtig, en dat is duidelijk te zien aan de groene kleur van het landschap, en de weilanden.Maar goed dat ik de poncho bij me heb, en zo loop ik zeker 3 uur door een regenachtig Spaans landschap.
Onderweg zie ik alleen maar wandelaars voorbijkomen die diep weggestopt zijn onder hun poncho's. Je hebt er vreemde types bij hoor.
Er zijn er die helemaal afgeplakt zijn met tape (sokken en schoenen mogen zeker niet nat worden), en licht bepakte wandelaars met paraplu. Een bonte verzameling.....
Door de regen zie ik weinig van de omgeving, maar ik vind het niet erg. Het lopen in de regen heeft ook wel weer iets.......en ik heb niets te klagen, heb nog weinig regenachtige dagen gehad hier.

Om 12.00u bereik ik Arzúa; een redelijk grote stad. Hier vul ik bij de supermarkt mijn voorraad aan, en als het eindelijk droog is ga ik buiten de stad even zitten voor de lunch.
Ezio tref ik hier ook weer, en we gaan samen naar de eindbestemming. De albergue die we op het oog hadden blijkt vol te zitten.
De eigenaar belt voor ons naar een andere mogelijkheid, en daar is plek. We reserveren meteen voor 3 personen dan heeft Mojo ook een bed.
Als we daar aankomen blijkt het een pension te zijn. Nou perfect hoor!!! Bedden met een dekbed, een eigen douche met handdoeken, wat wil een mens nog meer?
Na het opfrisbeurtje nemen we ons dagelijks biertje met een zak chips. We treffen hier 2 Duitsers en een Chinese jongen die nu in Duitsland woont, Hij is vanaf zijn huis komen lopen,en heeft er al ruim 3000km op zitten. Respect hoor.

Vanavond eten we met elkaar in een restaurant aan de overkant van het pension. Een Nederlander schuift spontaan bij ons aan. Niemand kijkt er vreemd van op als een ander vraagt er bij te mogen zitten.
Het is toch mooi dat dit zo kan. Zo gaat het gewoon op de Camino.
We maken het deze avond weer niet laat, want morgen bereiken we Santiago en we willen niet te laat aankomen.
Ik heb een vreemd dubbel gevoel. Morgen bereik ik het doel van mijn reis waar ik al zo lang naar uitgekeken heb - SANTIAGO-. En dan zou het in principe afgelopen zijn, maar omdat ik door wil naar Finisterre is het nog niet mijn einddoel van deze reis.
Eerst nog 28 km te gaan.
Maar als ik in Finisterre aankom zal ik ruim 900km op de teller hebben staan, en ik moet zeggen dat ik toch wel een beetje trots ben op mezelf.........

Casanova - Salceda : 38 km
Totaal : 802 km


  • 13 September 2015 - 13:34

    Tiny:

    Leave
    Hjoed is de grutte dei wêrsto lang nei útsjoen hast.
    It sil wol indrukken en ynspiraasje jaan, en fêst unferjittelijk wêze.
    Succes!
    xxxx

  • 13 September 2015 - 13:49

    Bonnie:

    Straks naar de kathedraal in Santiago de Compostelle! Een dienst meemaken en het grote wierookvat dat door de kerk gaat. Wat zal dat een indruk op je maken en ongetwijfeld onvergetelijk zijn!
    Diep respect voor wat je gepresteerd hebt!
    Geniet van alles wat er nu op je afkomt en onderga het!!

    Bonnie.

    Ps ken je de film The Way?

  • 13 September 2015 - 21:19

    Anke :

    Jaaaaa, hihi, ben wel benieuwd hoe jij er in je poncho ( volgens inge een ponchoer) uitziet. Hihi. Ook diep weggestopt in de poncho?
    Stiekem weet ik dat je al aangekomen bent vandaag. Fantastisch om te horen dat je er bent en wat een emoties er los komen. Ik denk veel aan je en ben super trots op mijn lieve collega die deze tocht toch met " even " loopt. Lieve Edwin, het laatste stuk naar finisterre. Zet hem op en ik verheug me er stiekem heullll erg op om je weer te zien

    Lieve groet en dikke xxxxxx

  • 14 September 2015 - 10:27

    Jacco:

    Hallo maat,

    Zeer waarschijnlijk ben je al op je eerste en grote doel aangekomen en heb je een heleboel ervaringen en emoties meegemaakt. We zullen het van je horen!
    Knap hoor, dat je het zonder veel 'kleerscheuren' hebt kunnen afmaken. Wij hebben allemaal van je reisverslagen genoten...

    En nu dan nog voor de toegift, naar Finisterre, waarvan je zelf vindt dat je die erbij moet lopen om het echt 'af' te maken. Sterkte daar nog mee. En ook met het afscheid nemen van de makkers die je onderweg zo goed hebt leren kennen.
    Geniet van het laatste stuk!

    Jacco

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Edwin

Wil je reageren: esdejong.edj@gmail.com

Actief sinds 10 Mei 2014
Verslag gelezen: 247
Totaal aantal bezoekers 38757

Voorgaande reizen:

18 Augustus 2015 - 24 September 2015

Naar Santiago de Compostela 2015

02 Mei 2014 - 05 Juni 2014

Frankrijk 2014

Landen bezocht: