Woensdag 9-9 - Reisverslag uit Samos, Spanje van Edwin Jong - WaarBenJij.nu Woensdag 9-9 - Reisverslag uit Samos, Spanje van Edwin Jong - WaarBenJij.nu

Woensdag 9-9

Blijf op de hoogte en volg Edwin

10 September 2015 | Spanje, Samos


Wat heb ik vannacht toch heerlijk geslapen..... als een koning.....Ben wel een paar keer wakker geweest vanwege het onweer in de verte. Zag heel veel flitsen, maar de donderslagen bleven uit.
We zijn met z'n drieën gestart vanmorgen. En al snel kreeg ik het gevoel dat Ezio de verkeerde weg had genomen, maar dat we wel in de goede richting zaten. Dus heb ik het maar even gelaten voor wat het was.
Ezio is een pracht kerel, ik mag hem erg graag, maar hij neemt graag zelf zijn beslissingen en duld geen tegenspraak.
Zo lopen we een tijd in het donker over een geasfalteerde weg, dat loopt op zich wel prettig, maar er zijn geen aanwijzingen meer te vinden van de route.
Gelukkig zijn er in het eerst volgend dorp weer gele pijlen te zien, zodat we de goede weg weer kunnen volgen. Ezio moet nu ook toegeven dat we toch een verkeerde afslag hadden genomen , maar het is op zich geen probleem.
Het wordt licht en de zon komt prachtig op over de bergen, de kleuren van de lucht zijn schitterend, en met de bergtoppen in zicht is het weer echt genieten.
We komen door mooie dorpjes, -boerendorpjes-, waar wat kleine boerderijtjes staan, waar zelfs nog koeien in de stalletjes worden gehouden.
Er ligt veel koeienstront op de paden waar we over gaan, en het ruikt ook er ook echt naar, maar dat vind ik niet erg. Het haalt herinneringen bij mij naar boven van vroeger, toen ik als jonge jongen wel heb geholpen bij enkele ooms op hun boerderij.
De temperatuur is vandaag prima om te lopen, maar het wordt bewolkt, en af en toe krijgen we zelfs een regenbuitje, waarbij de poncho toch aangetrokken moet worden.
We hebben een mooie afdaling met veel vergezichten, waarvan ik ondanks de regen toch mooie foto's van kan maken. Maar ook zit er af en toe wat klimwerk op de route.
Al met al weer een prachtige wandeling.

Maar ook heb ik mooie ontmoetingen. O.a. Een 51 jarige vrouw uit Zuid Afrika. Zij heeft een speciale reden om de Camino te lopen. Ze zal een keuze moeten maken in haar relatie. Haar echtgenoot woont 1500 km van haar, en dat is niet meer wenselijk. Heb hierover een mooi, en open gesprek met haar.
Maar ook met een Japanner. Als Ross, Ezio en ik een broodje zitten te eten komt hij langs. ik ken hem dan wel niet, maar mijn maten wel. Het is een hartelijk weerzien tussen hen.

Om 14.00u komen we aan in Samos waar we zullen overnachten.
De albergue blijkt in een klooster te zijn.
Een prachtig klooster uit de 6e eeuw wat ligt in een dal aan de Rio Sarria. Er is een grote zaal ingericht voor pelgrims.( vroeger werden hier vooral ernstig zieke pelgrims opgenomen)
We schrijven ons in. De prijs is op basis van een gift, en diner en ontbijt kunnen we nuttigen bij de bar aan de overkant van het klooster.
Er melden zich hier veel pelgrims. Ik tref een Nederlandse vrouw uit Alkmaar (Nikki), en ook Sylvia komt hier aan. Met haar hebben we al meerder keren contact gehad.
Er kunnen hier 85 mensen slapen, en het is op een enkel bed na volgeboekt.

We kunnen een rondleiding krijgen door het klooster, en dat doen we natuurlijk graag. De Nederlandse Nikki gaat mee.
Wat een indrukwekkend klooster is dit,met prachtige muurschilderingen in de grote hal. Het klooster wordt bewoond door 10 monniken.
Ook de kerk mogen we zien, Er zit een prachtig orgel in .Ik ben hier erg onder de indruk van alles.
Om 19.30uur is er een dienst en we zijn van harte welkom. Nou daar wil ik zeker graag bij zijn.
Het nadeel is dat we snel een diner moeten regelen als we op tijd in der kerk willen zitten.
We eten met z'n zevenen een heerlijk pelgrimsmenu. Helaas is er geen tijd meer voor het toetje, maar we spreken af dat we na de dienst terug komen voor het toetje.
Dat is prima. We betalen, en dan snel naar de kerk, die ondertussen al flink vol stroomt.
Wat een indrukwekkend samenzijn. Heb al eerder aangegeven dat het er altijd heel eerbiedig toegaat in deze diensten. Na afloop krijgen we de pelgrimszegen mee.
We gaan zoals afgesproken nog voor het toetje naar de bar, maar iedereen is toch wel onder indruk van de dienst.
Buiten word ik aangesproken door een Nederlands meisje, en samen met Nikki hebben we een fijn gesprek over het geloof. Wie of wat is Jezus, en wat betekent Hij voor jou of voor mij.
Geweldig hoe mooi dit is, dit gesprek met 2 jonge mensen met hun eigen opvattingen, hun eigen vragen en problemen die ze kennen ten op zichtte van het geloof .
We zitten tot 22.00u buiten, maar moeten dan helaas afscheid nemen van elkaar omdat de deuren van de albergue om 22.00u gaan sluiten.
Ook het licht gaat dan uit, dus heb ik geen tijd, en licht om mijn verslag te schrijven.
Morgen maar weer verder.....

O'Cebreiro - Samos : 33 km
Totaal : 699 km

  • 10 September 2015 - 20:00

    Wytske:

    Fijn om je vanmorgen even gesproken te hebben! Nog eventjes en dan zie ik je weer.. :)
    Maar nog even genieten daar! Ben trots op je pap!
    Xx

  • 10 September 2015 - 21:19

    Anke :

    Indrukwekkend dus zo'n dienst. Klinkt ook erg mooi. Heb je nog wel een toetje gehad? :-p.
    Fijn dat je vanavond ff appte. Zet hem op daar. Xxx

  • 11 September 2015 - 09:06

    Tiny:

    Leave
    Ben je tijdens de Camino ook al met jeugd pastoraat bezig ? ;-)
    Satiago komt nu wel heel dicht bij hè. Tot nu toe gaat het heel voorspoedig met weinig zware- en/of baal dagen.
    De laatste loodjes zullen dan ook vast niet zò zwaar gaan wegen. Het zal zeker indrukwekkend zijn. Blijf vooral genieten van alles wat je ziet en meemaakt.
    xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Edwin

Wil je reageren: esdejong.edj@gmail.com

Actief sinds 10 Mei 2014
Verslag gelezen: 231
Totaal aantal bezoekers 38851

Voorgaande reizen:

18 Augustus 2015 - 24 September 2015

Naar Santiago de Compostela 2015

02 Mei 2014 - 05 Juni 2014

Frankrijk 2014

Landen bezocht: