De Grote dag! 13-09-2015 - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Edwin Jong - WaarBenJij.nu De Grote dag! 13-09-2015 - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Edwin Jong - WaarBenJij.nu

De Grote dag! 13-09-2015

Blijf op de hoogte en volg Edwin

14 September 2015 | Spanje, Santiago de Compostella


Het is inmiddels maandagmorgen. Gisteren ben ik in Santiago aangekomen, maar was toen niet in de gelegenheid om mijn verslag te maken.
Ook mee omdat het een dag vol met indrukken was die ik eerst op me in wilde laten werken. Dus vandaar.

Terug naar gisteren... De dag: "It sil heve" op naar Santiago!
We staan om 6.00uur op. Het weer is niet te best. Er staat een harde wind zeg maar rustig stormachtig, en het regent, zodat meteen de poncho en regenbroek aan moet.
Een trieste dag wat het weer betreft, en dat op de dag dat ik in Santiago aan moet komen.
Maar het mag de pret niet drukken. Diep in de poncho gestoken gaan we ervoor. Het is erg druk op de route, iedereen is nu met zijn laatste km's bezig.
We lopen met z'n drieën en hebben afgesproken zeker de laatste 5 km vanaf Monte de Gozo, samen te zijn zodat we ook gezamenlijk in Santiago aan komen.

Iedereen is stil onderweg, met eigen gedachten bezig, maar waarschijnlijk ook door de regen en de storm. Dit wil je vandaag eigenlijk niet hebben, De regen stroomt letterlijk vanaf de heuvels over onze schoenen, en mooie uitzichten om foto's te schieten zijn er nu niet bij. Het is erg jammer, maar het is niet anders.
We komen dichter en dichter bij ons einddoel, we horen vliegtuigen opstijgen, maar kunnen ze niet zien. Over een week zit ik er ook in om naar huis te vliegen. Een raar idee.
Als we langs het vliegveld lopen wordt het droog. Hier staan hekken waar veel pelgrims kruisjes van stokjes hebben gemaakt en hebben achtergelaten in het hekwerk, en er hangen veel foto's.
Zal allemaal wel ter nagedachtenis zijn.

Om 12.15u komen Ezio, Mojo en ik boven aan bij Monte de Gozo. Er staat hier een enorm groot monument voor pelgrims een plek waar paus Johannes Paulus ooit eens is geweest. Vanaf dit punt heb je een prachtig uitzicht over de stad.
Bij het bord Santiago moeten we natuurlijk even op de foto, zodat onze aankomst bevestigd is.
En zo trekken we verder als pelgrims op weg naar de kathedraal. Het is een indrukwekkende lange stoet die door de stad trekt, en ik ben er bij, ik heb het gered!!!!

En om 13.15u is het dan eindelijk zover.....
Sta ik op het plein voor de kathedraal.....
Wat is dit bijzonder om mee te maken. Mensen vallen elkaar in de armen, tranen, tranen, en nog eens tranen, mensen die languit op de grond gaan liggen, mensen die spontaan beginnen te zingen...
Het is onbeschrijfelijk wat ik hier allemaal zie. Wat een indrukken....ik heb dit meerder keren op t.v. gezien, maar als je het in het echt meemaakt.... het is zo onvoorstelbaar, maar ik ben er nu zelf bij.

We moeten even zoeken naar het pelgrimsbureau, want hier krijgen we onze laatste stempel, en kunnen we de Compostella in ontvangst nemen.
Maar als we daar aankomen blijken er meer mensen te zijn. Het is hier een drukte van jewelste, en we moeten achter in de rij aansluiten.
Pas na een uur zijn we aan de beurt, en krijgen we waarvoor we gekomen zijn. Met trots kan ik nu laten zien dat ik van Saint Jean Pied de Port naar Santiago ben komen lopen.
Direct naast het bureau zit de Nederlandse huiskamer van de lage landen van het Nederlands genootschap. Hier neem ik mijn vrienden mee naar toe. We krijgen er koffie, en ik kan mijn verhaal even kwijt hier.
Wat is het prettig om hier even te zijn. Ze geven nog informatie mee waar we kunnen overnachten. Het zal heel moeilijk worden om een plekje te vinden vanwege de drukte in de stad. Maar met een folder van een albergue gaan we weer op pad. Mojo neemt de leiding en zal ons naar de albergue brengen, maar helaas komen we er iets te laat achter dat we een totaal andere kant zijn opgelopen.
De albergue ligt wel heel ver van waar we ons nu bevinden, dus nemen we de beslissing om een hotel te nemen wat in de buurt is.

Een goede keus. we krijgen een drie-persoons kamer op de 7e verdieping. Een prachtige kamer met eigen bad en toilet, en met een balkon.
Het is al laat als we klaar zijn met baden en kleding wassen. Door de regen kan ons wasje niet buiten hangen te drogen, dus hebben we maar een waslijntje in de hotelkamer gemaakt. Je moet toch wat creatief zijn hè.
En dan snel de stad in. Om 19.39u begint de mis, maar we moeten ook nog eten.
Het is de laatste avond voor Mojo. Hij vertrekt morgen richting Japan. Dus besluiten we naar een pizzeria te gaan, met een mooi uitzicht op de stroom toeristen en pelgrims die door de stad trekken.
We zien heel veel bekende gezichten tussen de pelgrims.
We drinken een goed glas wijn bij het eten, want we mogen toch wel klinken en drinken op onze overwinning. Maar we houden het netjes met de drank want we moeten nog naar de mis.
En dan zitten we daar bij de nonnen om 19.30u. Een grote kerk, maar volgens mij niet de kathedraal die ik voor ogen had.
Als de mis is beëindigd en de lichten uit gaan, gaan we alsnog naar de kathedraal.
En wat je daar dan ziet..... overweldigend. De kathedraal zit stampvol, de dienst is nog aan de gang. het orgel wat speelt.... dan wordt je stil, en komen de emoties.
Wat is dit indrukwekkend, het is bijna niet te beschrijven. En dan hangt het wierookvat nog stil. Hier kom ik aanstaande vrijdag voor terug en dan hoop ik dat ritueel mee te maken.
Na afloop van de dienst heb ik het altaar van de heilige Jacobus geknuffeld. ( niet uit overtuiging hoor, maar dit ritueel hoort er nou eenmaal bij als je hier bent).
Ik laat alles zo goed mogelijk op me in werken, maar ben blij dat ik hier vrijdag terug kom om alles grondig te kunnen bekijken.

Na dit alles gaan we met z'n drieen richting het hotel, en we zoeken daar nog even de bar op.
En dan komen de tranen...wat is dit een moment, wat is dit een dag geweest, om nooit weer te vergeten.
Ezio en ik moeten nu afscheid nemen van Mojo, en we drinken nog een paar welverdiende biertjes.

Een prachtige dag een een super mooie afsluiting.

Salceda - Santiago de Compostella : 30 km
Totaal : 832 km

Vanaf morgen zullen mijn verhalen iets korter worden, want na Santiago is het een stuk rustiger op de Camino, en zal er ook minder te beleven zijn.
Kan ik alvast gaan afbouwen.
Tot laters....

  • 14 September 2015 - 18:49

    Klaass:

    HARTELIJK GEFELICITEERD!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    prachtig en geweldig dat je het het gehaald
    door al de verslagen te lezen hebben we een beeld van je tocht gekregen ,bedankt dat we mee mochten lezen en genieten van je mooie reis
    en nu : op naar het laatste stukje
    je gaat het redden,zonder twijfel
    we drinken vanavond een op je avontuur PROOST!

    vr gr klaasS

  • 14 September 2015 - 19:00

    Jacco:

    Yes, yes, yes, you did it!
    Gefeliciteerd, je bent bij het eindpunt van je reis aangekomen. Zonder veel kleerscheuren.
    Heel knap hoor. We zullen van je verhalen en foto's genieten.
    Zolang wel thuis; welkom terug en goede reis.
    Jacco

  • 14 September 2015 - 19:20

    Bonnie En Lute:

    Geweldig!! Om stil van te worden !!!
    Wat zal er veel op je afgekomen zijn deze aankomst-dag in Santiago!
    En we zijn benieuwd hoe je de mis met dat hele grote wierookvat ondergaat.
    We hebben genoten van je uitgebreide verslagen en van je foto's.
    Schitterend!
    Nu nog het echte "aller laatste" stukje naar Finistere. ( en terug natuurlijk)
    Ook dat lukt je, daar twijfelen we niet aan.

    Een hele dikke knuf van mij en een stevige "poot" van Lute.

    Lieve Edwin....you did it your way and you finished it!!!

  • 14 September 2015 - 20:42

    Taco:

    He vriend,

    Gefeliciteerd. Een prestatie waar ik U tegen zeg.
    En dat zo'n dag met emotie gepaard gaat, dat snappen we.
    Nog even een paar dagen wandelen om het af te leren, en dan terug.

    Ik hoor graag je verhalen onder het wandelen de komende periode.

    Later

  • 14 September 2015 - 20:50

    Tiny:

    Schat
    Gefeliciteerd! Wat een prestatie! Dat je dit doel binnen een korte tijd gehaald...Geweldig! Hier mag je terecht trots op zijn. Wij zijn het zeker.
    Het is maar goed dat je nog rustig aan kan doen naar Finisterre. Kun je een beetje afkicken.
    Succes de laatste dagen, en geniet er nog van hè. Voor je het weet zit je weer in het "normale leven"
    xxxx


  • 14 September 2015 - 21:08

    Anneke En Dick:

    Lieve Edwin, TOPPER!! Gefeliciteerd. Wat hebben we weer genoten van je verhalen! Prachtig, met een lach en een traan! Maar snel een avond plannen met "ons clubje" om de verhalen live van je te horen. Sterkte met de laatste loodjes en alvast welkom thuis!

  • 14 September 2015 - 21:53

    Wytske :

    Zo ongelofelijk trots!!

    Xx

  • 14 September 2015 - 22:51

    Willem:

    No broer, bin grutsk op dy. Willem

  • 14 September 2015 - 23:45

    Mirjam :

    Waaauw Eddie! !!! je hebt het gedaan. .. super!!!!!! Je mag trots zijn op jezelf.
    liefs en tot bijna. p.s baard staat je hip hoor;)

  • 15 September 2015 - 07:35

    Wouter:

    Super goed. Knap gedaan. Erg trots op je!

  • 15 September 2015 - 09:45

    Stefan:

    Ha Edwin! Wat een prachtige verhalen zeg! Erg leuk om te lezen. Mijn enthousiasme over zo'n tocht is alleen maar gegroeid. En gefeliciteerd natuurlijk, knap hoor! Geniet nog even lekker van alle mooie indrukken! Groetjes Stefan

  • 15 September 2015 - 10:19

    Riemer:

    Edwin geweldig dat het gelukt is om dit te volbrengen. Geniet nog van de laatste week en ik zie je binnenkort.

  • 15 September 2015 - 10:26

    Tsjerk:

    Dikke duim paps!

  • 15 September 2015 - 10:57

    Ealse:

    prachtig!

  • 15 September 2015 - 12:07

    Sieuwk:

    Ha die Edwin,
    GEFELICITEERD met je grote prestatie TOP.
    Sterkte en Genieten van je laatste stuk naar Finisterre.
    Groetjes Sieuwk

  • 16 September 2015 - 08:06

    Anke :

    Jaaaaaaa. Santiago!!!! Wauw. Via de app al ff contact gehad. Super prestatie. Mag je echt trots op zijn. Liefs en dikke xxxx

  • 16 September 2015 - 10:33

    Annie:

    Geweldig Edwin.Eerste doel gehaald.Nu het toetje nog.Succes de laatste wandeldagen.

  • 17 September 2015 - 19:11

    Doeke:

    Geweldich Edwin! Djip respekt hjer!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Edwin

Wil je reageren: esdejong.edj@gmail.com

Actief sinds 10 Mei 2014
Verslag gelezen: 314
Totaal aantal bezoekers 38887

Voorgaande reizen:

18 Augustus 2015 - 24 September 2015

Naar Santiago de Compostela 2015

02 Mei 2014 - 05 Juni 2014

Frankrijk 2014

Landen bezocht: