Dinsdag 15 september - Reisverslag uit Olveiroa, Spanje van Edwin Jong - WaarBenJij.nu Dinsdag 15 september - Reisverslag uit Olveiroa, Spanje van Edwin Jong - WaarBenJij.nu

Dinsdag 15 september

Blijf op de hoogte en volg Edwin

16 September 2015 | Spanje, Olveiroa


Vannacht ben ik vaak wakker geweest. De kachel stond aan op de kamer en het was er toch warm, maar het regende ook verschrikkelijk.
Vanmorgen sta ik om 6.30u op en ga samen met de Noorse Borgk koffie drinken in de albergue waar we gisteren hebben gegeten.
Het waait en het plenst.... niet normaal meer, maar ja ik wil naar Finisterre dus de regenkleding maar aan en gaan.

De Noorse is een vrouw van 69 jaar. Ze heeft de pas er stevig in. Loopt op blote voeten in sandalen, en krijgt zo geen natte sokken zegt ze. Dat snap ik, maar......ach wat moet ik er ook van zeggen...
Ik wil niet voor haar onder doen,maar ik moet bekennen dat ik als jonge kerel moeite heb om haar te volgen. Maar ik ga er voor. We lopen in het donker 2 keer verkeerd.
Borgk heeft de neiging maar gewoon door te lopen, en ik heb ook een hekel aan terug lopen, maar met dit hondenweer wil ik niet het risico lopen om meer kilometers te maken dan strikt noodzakelijk is.
Als het lichter wordt kunnen we de gele pijlen weer volgen, maar het weer is erg slecht, het gaat steeds harder waaien en regenen. In Nederland was er vast code oranje afgegeven.
En dan loop je hier voor je lol in dit vreselijke weer.....

Er is geen pelgrim te bekennen, gelukkig hebben we goed gezelschap aan elkaar zodat de kilometers toch doorgaan. Na 13 km houden we een break in Vilaserio.
Inmiddels heb ik mijn schoenen vol water staan. Er is geen houden meer aan. Voordat ik naar binnen ga moet de regenbroek uit,poncho af, en kan ik mijn sokken uitwringen, en dan op slippers naar binnen.
Er komen meer verzopen pelgrims binnen, iedereen is door en door nat.Het wordt één groot waterballet hier in de bar.
Enkele pelgrims vragen wie er mee wil in een taxi naar de eindbestemming. Ik aarzel even, maar nee hoor, ik laat me als Fries niet kennen. ik loop gewoon door.
En ook de Noorse Borgk gaat ervoor. Een Portugees die ook door wil lopen vraagt of hij met ons mee gaan. Uiteraard mag dat.... Gezellig met dit weer. Hoe meer afleiding hoe beter.

Gelukkig blijft het deze dag bij één regenbui. Wel een hele lange....Vanaf afgelopen nacht 2.00u tot nu. Erg veel regen, en ook echt harde regen, en een hele strakke wind. Zo'n wandeldag heb ik nog nooit meegemaakt.
Het water gutst over de straten. Het zijn complete rivierstromen waar je door loopt.
Maar uiteindelijk bereiken we 15.00u Olveiroa.
Er zijn nog enkele plaatsen in de gevonden albergue. Wat zijn we opgelucht.
Dan wordt je naar de slaapzaal gebracht....Dit is erg... Ook hier een groot waterballet. Iedereen is doornat. Er hangt allerlei kleding aan de bedden, trappetjes en rails. Wat een chaos, maar hier moeten we het wel mee doen.
We besluiten de natte spullen uit te doen, en alles in de wasmachine (die hier aanwezig is) te gooien, en er is zelfs een droger. Dat komt mooi uit zeg.De schoenen worden vol kranten gepropt, en dan maar hopen dat ze morgenvroeg droog zijn.
Zo is iedereen druk bezig om zijn spullen in orde te krijgen voor de volgende dag. Ik moet zeggen dat ik hier toch ook wel weer van geniet. Ik heb dit nog nooit eerder meegemaakt.
Na het douchen gaan we naar een restaurant voor een kop koffie, en eten ons brood (wat ook nat geworden is) op. Hier komen we lekker op temperatuur. Maar buiten regent het nog steeds.

We horen dat het weer morgen nog slechter wordt en er wordt onweer voorspelt. (slechter kan toch bijna niet, zou je denken) Misschien moeten we dan toch ons gezonde verstand gebruiken, en met de bus gaan?
Ook al gaat dat tegen mijn Friese aard in?

We dineren met z'n vieren de Noorse Borgk, de Portugees Soul, en een Belg die naast mij op de kamer slaapt.
In het restaurant kom ik nog een bekende tegen. De Londense Ray. Hem heb ik gisteren ontmoet, en hij beloofde me als we elkaar weer zouden treffen er een biertje op zouden drinken.
Nou dat hebben we gedaan. Een prachtige oude man, waar je ontzettend mee kunt lachen.

We maken na het eten de keuze dat, wanneer het morgen enigszins kan, er gewoon gewandeld wordt.Ook de Engelse Ray wil naar Finisterre dus we kunnen er eigenlijk niet omheen.
Jullie zullen morgen zien wat het wordt.
En het regent nog steeds.....

Negreira - Olveiroa : 34 km
Totaal : 888 km

  • 16 September 2015 - 10:14

    Bonnie En Lute:

    hoi Edwin,

    Is dit het enige wat tegen zit?!
    Het lukt vast om Finistere lopend te bereiken.
    Dat je doorzettingsvermogen hebt heb je wel bewezen dus....
    Kop der veur en gaan met die banaan.

    Wij hebben wel makkelijk praten hoor want wij zitten warm en droog!

    groetjes Lute en Bonnie

  • 16 September 2015 - 10:20

    Tiny:

    Leave
    Dast do nettsjinsteande it hûnewaar dochs noch genietsje kinst....
    Bist ek nat samar fan dyn stik te krijen, Wat hellest oeral in positiviteit út.
    Djip respect hjer.
    xxx

  • 16 September 2015 - 17:11

    Johan Schokker:

    Heeeee die Edwin,

    Een beetje regen daar zitten wij Hollandse jongens niet mee.
    Wel karakter om geen taxi en bus te nemen.
    Door dit doorzetting vermogen weet ik 1 ding zeker: het gaat je lukken!!!!
    (maar dat wist ik hiervoor ook al :-) )

    Groeten van Johan.

  • 16 September 2015 - 19:45

    Anke :

    Gelukkig beschrijf je de luchtjes niet die daar hangen met al die natte kleding. Hihi.
    Lieve Edwin wat ben je een doorzetter. Nog heel even..... Dan ben je op je eind bestemming. Wat een ervaring zeg, tjonge jonge. En wat heb je bijzondere mensen ontmoet. En neem je de lezers mee in je verhaal
    Geniet van de laatste km's, ondanks de regen ☔. Dikke xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Edwin

Wil je reageren: esdejong.edj@gmail.com

Actief sinds 10 Mei 2014
Verslag gelezen: 322
Totaal aantal bezoekers 38856

Voorgaande reizen:

18 Augustus 2015 - 24 September 2015

Naar Santiago de Compostela 2015

02 Mei 2014 - 05 Juni 2014

Frankrijk 2014

Landen bezocht: