Mijn eerste reisverslag - Reisverslag uit Le Puy-en-Velay, Frankrijk van Edwin Jong - WaarBenJij.nu Mijn eerste reisverslag - Reisverslag uit Le Puy-en-Velay, Frankrijk van Edwin Jong - WaarBenJij.nu

Mijn eerste reisverslag

Blijf op de hoogte en volg Edwin

03 Mei 2014 | Frankrijk, Le Puy-en-Velay

Dit is mijn eerste reis verslag van Le Puy en Velay naar Saint Jean Pied de Port
Vrijdag 02-04

Lieve mensen. De kop is d'r af en een grote hobbel is genomen. Maar daar later meer over.
Tiny heeft mij vanmorgen op de trein gezet en we hebben voor ruim 4 weken afscheid van elkaar genomen. Eigenlijk best wel een gek idee, mee omdat dit de eerste keer is dat we zolang zonder elkaar zijn.
Maar fijn....it giet oan....it sil heve.
De trein reis naar Amsterdam was een makkie. Geen enkele overstap en voldoende ruimte om even languit te kunnen gaan. Tussen Lelystad en Almere de oostvaarderseplassen doorkruist, en ik moet zeggen: wat heeft nederland toch mooie gebieden..prachtig. Deed mij even weer denken aan de film: de wildernis.
In Amsterdam overgestapt op de TGV naar Paris du Nord. Een drukte van jewelste en veel geharrewar in de trein. Er blijken mensen op gereserveerde plaatsen te zitten van andere passagiers. En wat denk je van opstappen??.....nee dus. Ik heb me er deze keer maar niet mee bemoeid. (Eerste leerdoel bereikt). Dan ga je met een behoorlijke snelheid naar Parijs. Ongeloofelijk dat je daar binnen 3 uur bent. Prachtige ervaring.
En dan....uitstappen en je weg weten te vinden. Tsjonge jonge......wat een drukte en een mensen. Dat is voor mij die enorme uitdaging. Dit is echt wel wat anders dan Ljouwert en Grins hoor! Dan moet je door die drukte heen de metro zoeken die mij naar Gare du Nord moet brengen. Met mijn gebrekkige frans en engels de weg vragen. En dan kom ik tot de conclusie dat je dus ook een heel eind op weg komt met het Fries moet ik zeggen hoor..
Ik zit nu (14.00 uur) in de trein vanuit Paris Gare du Nord die mij naar Clermont Ferrand brengt. Een reis van 3,5 uur waar ik een tukkie doe. Tis hier redelijk rustig in de trein. Dan nog een overstap met een boemeltreintje naar Le Puy. Het weer wordt alleen maar slechter en de Franse dame waar ik naast zit verteld mij dat het vanaf volgende week echt mooi weer wordt. Laten we daar maar op hopen.
Aangekomen in Le Puy op zoek naar mijn overnachting. En wat denk je waar ik terecht kom...je gelooft het bijna niet, maar een slaapzaal voor 6 personen waar al 5 dames te bed gaan. Schrikken zich rot en zeggen dat de eigenaar had gezegd dat er geen mannen bij zouden komen. Jammer dames...maar ik heb echt deze plek toegewezen gekregen zeg ik nog. Er werd in geschikt net toen de baas eraan kwam en zich verontschuldigde. Hij had een fout gemaakt (ik mag toch niet hopen dat hij mij voor een vrouw aanzag toch?), en ik kreeg een andere 4 pers kamer voor me alleen. Een grote opluchting voor de dames. Voor mij ook wel hoor!!
Morgenvroeg om 6 uur opstaan want om 7 uur begint de pelgrims mis. Daar wil ik bijzijn, dus de wekker gezet en op tijd gaan slapen.

  • 03 Mei 2014 - 18:34

    Anke Van Der Meulen:

    Ahhh wat leuk om te lezen zeg. Vanmorgen heb ik ff aan je gedacht... je eerste stappen aan de lange bijzondere wandeltocht. Zet hem op!!!
    Xx uit haren

  • 03 Mei 2014 - 18:54

    Riemer En Trienke:

    Dank voor je verslag en mis de mis niet. Goede reis en voor nu slaap wel !!

  • 03 Mei 2014 - 18:56

    Wietske:

    Klinkt mooi allemaal, zijn benieuwd naar de rest van dit avontuur. We wensen je genoeg energie om alle indrukken te verwerken en hopen dat dit vele mooie mogen zijn! Liefs Anton en Wietske

  • 03 Mei 2014 - 22:22

    Dick En Anneke:

    Wat mooi om je 1ste verslag te lezen! We hopen dat je lekker slaapt en geniet van alles wat je nog te wachten staat!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Edwin

Wil je reageren: esdejong.edj@gmail.com

Actief sinds 10 Mei 2014
Verslag gelezen: 997
Totaal aantal bezoekers 38846

Voorgaande reizen:

18 Augustus 2015 - 24 September 2015

Naar Santiago de Compostela 2015

02 Mei 2014 - 05 Juni 2014

Frankrijk 2014

Landen bezocht: