Donderdag - Reisverslag uit Eauze, Frankrijk van Edwin Jong - WaarBenJij.nu Donderdag - Reisverslag uit Eauze, Frankrijk van Edwin Jong - WaarBenJij.nu

Donderdag

Blijf op de hoogte en volg Edwin

23 Mei 2014 | Frankrijk, Eauze

Heb afgelopen nacht redelijk kunnen slapen, en de overlast van het snurken kunnen beperken door mijn oordoppen.
"De snurker" heet Pieter,( op z'n Frans Pietueeerrrrgk), en met hem ontbijt ik vroeg.
Een van de bewoners hier, een vent van 150kg, is speciaal vroeg opgestaan om het ontbijt klaar te zetten, hetzelfde als altijd : stokbrood met jam, geen kaas, maar hij heeft wel de koffie klaar.
Ik laat mijn vriend P vanmorgen eerder vertrekken, want ik wil ook niet altijd als 1e weg zijn.
We hebben afgesproken in dezelfde gite te overnachten, maar maken ons eigen plan voor vandaag.
Ik maak mijn rugzak klaar voor vertrek, mijn wasje van gisteren is alweer droog, behalve mijn sokken.Die bindt ik aan de buitenkant van mijn rugzak, drogen onderweg wel verder...

Als ik om 6.45uur vertrek is het mistig,maar de zon komt al door. Na een uur lopen heb ik de stad Condom verlaten, en dan aanschouw ik toch iets moois!
Een dampkring: binnen de cirkel is het helder blauw, terwijl daarbuiten alleen mist en nevel is te zien. Wat een wonderlijk spektakel!
Ik maak verschillende foto's, ik hoop maar dat het op de foto's is te zien.
En dan na 1,5 uur lopen nog meer euforie, aan de linkerkant zie ik de besneeuwde toppen van de Pyreneeën, Wat is dit prachtig, ik kan mijn ogen bijna niet geloven.
Hier moet ik uiteindelijk naar toe, en begin meteen mijn tempo te verhogen. Gek hè want ik moet nog minimaal 200km lopen voordat ik de Pyreneeën bereik, maar ik word er helemaal hyper van.
Regelmatig onttrekken de bossen en heuvels de toppen aan mijn oog, maar dan ineens zijn ze er weer. Wat is dit mooi, bijna niet te beschrijven.
Ik loop vandaag door enorme wijngaarden, gigantische oppervlakten. Het blijkt dat er uit de omgeving van Condom veel wijn komt. (en ik maar denken dat in deze stad iets anders werd gemaakt... ach laat ook maar).

In de wijngaarden neem ik een rustmoment, met een geweldig uitzicht, bergen in de verte, zon strak aan de hemel, en midden tussen de wijnranken, wat wil je nog meer.
Ik dek mijn eigen tafel met cola, sardientjes, franse kaas, worst, en stokbroodjes. Geen discussie wie de tafel dekt, en opruimt....
Oh wat geniet ik toch weer. Nog 8 km voor de eindbestemming zie ik mon ami P. (de snurker) in de berm zitten.
We spreken af dat ik in Eauze bij de kerk op hem zal wachten, want mijn tempo ligt iets hoger dan dat van hem. Drinken we daar een biertje samen.
Het laatste stuk is vrij saai, een recht pad, met bomen aan weerszijden, dus niets te beleven, ga maar wat majoretten met mijn wandelstok.

Bij de kerk aangekomen moet ik 15 min. wachten op P, maar voordat we een biertje drinken gaan we eerst naar de gite voor een frisse douche.
Wat ik hier aantref is ook weer noemenswaardig. Hier heeft een streng katholiek gezin met 2 jonge kinderen de bovenverdieping geschikt gemaakt voor pelgrims.
De gastvrouw Pauline vangt ons op, vertelt dat er vanavond een bijeenkomst is in de kapel in de tuin, en ze nodigt ons uit om daarbij aanwezig te zijn.
Nu eerst de stad in voor een biertje, samen met meerde pelgrims, ook tref ik hier weer de Nederlandse webmaster waar ik al eerder over heb verteld. Erg gezellig.

's Avonds eten we met z'n zessen boven, Pauline heeft gekookt. Onder het eten heeft ieder zijn verhaal, waarom hij / zij de camino loopt, weer indrukwekkend hoor. Ze zijn allemaal zo openhartig.
En dan na het eten naar de kapel. Het is een houten schuurtje waar enkele beelden staan, en printen van paus Fransiscus aan de wand hangen.
We zingen samen in het Frans en lezen psalm 15.
Mooi om de dag zo met elkaar te beëindigen. Een dag om nooit weer te vergeten.

Vandaag 38 km gedaan
Condom - Eauze



  • 23 Mei 2014 - 12:53

    Taco:

    even een klein berichtje over je weblog: Dit dagboek is 2000 keer bekeken.

    mijn conclusie: er wordt elke dag opnieuw uitgekeken naar je fantastische en ontroerende verslagen.
    nog even en dan zit het eerste gedeelte er op. Wat zullen we de verhalen missen.
    maar we weten dat er dan nog wat in het vat zit...


  • 23 Mei 2014 - 15:30

    Annie :

    Toen ik gister jou foto zag was mijn eerste reactie ook...zo die is behoorlijk afgevallen. Toch krijg je ,als ik dat zo lees, genoeg te eten. Maar goed door al die kilometers wandelen, ,klimmen, dalen etc. worden er ook heel wat calorieen verbruikt. Prachtig hoe je alles weergeeft Edwin.in gedachten zie ik het een beetje voor me. Mooi die foto's die je verhalen omlijsten. Nog even en dan heb je het eerste traject er op zitten ,geweldig. Succes voor je laatste week.
    Hartelijke groet Elle en Annie

  • 23 Mei 2014 - 18:49

    Bonnie:

    volgens mij zijn er maar weinig dagen die je nooit meer vergeet. Het is zo mooi om je verhalen te lezen! We genieten er zo van. Ik ben zo blij dat het zo goed met je gaat en dat je nog steeds met plezier je camino loopt.
    De laatste loodjes, maar het zal je zeker lukken!!!

    Bon camino, mon ami et au revoir.

    Lute en Bonnie.


    ps groeten fan dyn broer die haw ik sprutsen hjoed by de fiskkarre in Haulerwyk.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Edwin

Wil je reageren: esdejong.edj@gmail.com

Actief sinds 10 Mei 2014
Verslag gelezen: 256
Totaal aantal bezoekers 38889

Voorgaande reizen:

18 Augustus 2015 - 24 September 2015

Naar Santiago de Compostela 2015

02 Mei 2014 - 05 Juni 2014

Frankrijk 2014

Landen bezocht: