Zaterdag 5 september - Reisverslag uit El Ganso, Spanje van Edwin Jong - WaarBenJij.nu Zaterdag 5 september - Reisverslag uit El Ganso, Spanje van Edwin Jong - WaarBenJij.nu

Zaterdag 5 september

Blijf op de hoogte en volg Edwin

06 September 2015 | Spanje, El Ganso


We vertrekken vanmorgen met z'n drieën zonder ontbijt. Dat is hier helaas niet mogelijk. We kunnen wel een bak koffie krijgen en een snackje uit de muur . Heb je toch wat.
Je merkt hier dat je verder in het seizoen komt. De nachten koelen behoorlijk af, zodat het fris is 's morgens en het is nu maar 8 graden dus de trui moet er maar even bij aan.
Na een klein uurtje komen we bij de stad Hospital de Orbigo. Via een prachtige brug kom je de stad binnen. Deze brug is gedeeltelijk gemaakt van keien. Echt de moeite waard dit bouwwerk.
We nemen hier een ontbijt en maken een plan voor de eindbestemming van deze dag.
Ezio en ik zullen verder gaan zonder Ross, maar hij zal ons in de voetsporen volgen. De band tussen ons wordt steeds hechter. We kunnen veel met elkaar lachen.
Ross heeft de bijnaam skippy gekregen omdat hij verteld heeft dat ze in Australië kangoeroe vlees eten. Dit vond Ezio niet zo'n prettig idee. Hij beschuldigde Ross ervan de kangoeroe te hebben vermoord.
Dit verhaal is al snel bekend onder de pelgrims,en zorgt voor grote hilariteit. Dus vandaar Skippy.

We vervolgen onze weg vanuit Hospital de Orbigo richting Astorga.
Het is raar maar nu ik over de helft ben,ga ik nadenken over de terugreis .Als ik over ongeveer 2 weken thuis ben kan ik mijn vrouw, kinderen kleinkinderen, vrienden, collega's weer in mijn armen sluiten.
Onlangs hoorde ik iemand vertellen dat het doel van zijn Camino was, het ontdekken en beseffen hoe rijk je in werkelijkheid bent.
Als ik mijn gedachten daar over laat gaan klopt dat inderdaad. Dingen die normaal zo vanzelfsprekend zijn, krijgen hier een grote waarde.
Je beseft des te meer wat je thuis allemaal hebt .Het gezin met de kinderen en aanhang, dotjes van kleinkinderen, gezondheid. werk, ja wat een goed leven, teveel om op te noemen.
Maar ook dat ik hier zomaar kan zijn, en zo intens van alles kan genieten. Het maakt je dankbaar en stil.


Vlak voor Agosta zit een Spanjaard met een gitaar langs de kant van de weg. Hij vraagt waar wij vandaan komen, en zingt dan een lied over een Italiaan en een Hollander die onderweg naar Santiago zijn.
Kippenvel.......

De stad Agosta is zeker de moeite waard. Het museum van Gaudi is heel bekend. ( zie foto)
Het landschap wordt hier weer beduidend mooier. De bergen zijn steeds zichtbaar, en ik hoor zelfs weer vogels fluiten, en ik realiseer me dat ik die tot nu toe gemist heb. Ik zie mussen, eksters, kraaien en zelfs de valk.
Werkelijk dit is weer een prachtige dag waar ik kan genieten van de omgeving en de geluiden om me heen.

Zo komen we op de route door mooie klein dorpjes, en dat zijn mooie momenten tijdens je voettocht. Even de sfeer proeven van hoe het hier is.
Om 14.15u komen we aan in El Ganso. ook al een oud en knus dorpje. We melden ons bij de albergue. Krijgen een stempel in het paspoort. Ik heb al weer een hele verzameling met diverse kleuren en afbeeldingen.
Een bezit om trots op te zijn. En ik moet natuurlijk in Santiago laten zien dat ik werkelijk die afstand heb gelopen, en mijn credencial verdien.

Vlak voor El Ganso schrijven we met grote letters op het asfalt: 'Ross we love you E en E". Nu maar hopen dat hij hier aankomt. Een opsteker heeft hij zeker verdiend. Ik vind het nog steeds grote klasse dat hij ons kan volgen. Na ruim een uur komt hij inderdaad aanzetten met een brede glimlach om zijn mond. maar hij waardeert dit enorm.
We zijn weer als camino vrienden bij elkaar, en drinken wat met meerdere pelgrims die hier ook overnachten. En natuurlijk worden zij van Skippy's verhaal op de hoogte gebracht.

Bij deze albergue kunnen we niet dineren, maar dat blijkt iets verderop in dit dorpje te kunnen. We eten op tijd, en Sammy een jongeman uit Oostenrijk schuift bij ons aan. Je vraagt gewoon of je erbij kan komen zitten, want alleen is maar alleen. Zo gaat dat hier, en het is nooit een probleem.
Deze man is heel openhartig en heeft ook weer een heel verhaal te vertellen. Kan de problemen van thuis niet loslaten, en weet niet hoe hij zijn toekomst moet vullen. Dan is het goed zo met elkaar te zitten. Hij krijgt morgen een zware dag, zal bij het Cruz de Ferro 2 stenen achter laten. Morgen zal ik uitleggen wat dit inhoudt.
Wat heb ik weer een prachtige dag gehad, met een zeer indrukwekkende afsluiting.

Villavente - El Ganso : 36 km
Totaal : 562 km

  • 06 September 2015 - 12:15

    Doeke:

    Hoi sweager, wat in belevenissen. Petsje ôf foar dyn prestaasje en trochsettingsfermogen. Sil net altiid tafalle. Sukses noch, bist al in hiel ein!

  • 06 September 2015 - 15:42

    Heit:

    Goede middag Edwin vanmiddag jouw verslag weer gelezen Tiny stond naast mij om het verslag
    te lezen,ze is vandaag bij ons op visite. Weer een mooi verslag van zaterdag.We genieten nog
    steeds van jouw belevenissen,nog even volhouden je bent al over de helft.
    Oant sjen.Heit en mem.

  • 06 September 2015 - 17:52

    Jelle En Tineke:

    Leuk om al je verhalen weer te lezen en over de band tussen "de drie musketiers". Het schiet alweer op dus. Nog een week of 2. Groetjes.


  • 06 September 2015 - 18:35

    Taco:

    Hé vriend,
    Ben weer helemaal bijgelezen. Ik zie aan je verslagen dat je aan het genieten bent. Dat was in Frankrijk zo, maar nu nog meer (naar mijn interpretatie van je verslagen..).
    En dan er zo ook nog een keer een veertiger er tussen door, dat was zeker afzien!
    Misschien het gevoel dat we hadden bij het duwen van de man in de scootmobiel.

    Inmiddels is mijn missie klaar, en kan nu dagelijks jouw verslagen bijhouden.

    Later

  • 06 September 2015 - 19:11

    Tunnis:

    Hallo Edwin

    Ik heb weer wat verslagen gelezen volgens mij is dit wel een geweldige tijd voor jouw



    Groetjes Tunnis Evelien

  • 07 September 2015 - 16:58

    Tineke:

    Lieve Edwin, wat fijn om te horen dat je zo van je Camino geniet en prachtige mensen hebt ontmoet. Na een weekje Frankrijk een week van een lach en een traan kan ik zeggen dat ook ik een hoop bagage heb achtergelaten. Wat is het fantastisch om je verhalen te lezen. Je weet het ik vind je een topper en een bijzonder speciale collega, lieve Edwin hou vol, en geniet. Dikke knuffel.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Edwin

Wil je reageren: esdejong.edj@gmail.com

Actief sinds 10 Mei 2014
Verslag gelezen: 1144
Totaal aantal bezoekers 38896

Voorgaande reizen:

18 Augustus 2015 - 24 September 2015

Naar Santiago de Compostela 2015

02 Mei 2014 - 05 Juni 2014

Frankrijk 2014

Landen bezocht: