Zondag 23 augustus - Reisverslag uit Azqueta, Spanje van Edwin Jong - WaarBenJij.nu Zondag 23 augustus - Reisverslag uit Azqueta, Spanje van Edwin Jong - WaarBenJij.nu

Zondag 23 augustus

Blijf op de hoogte en volg Edwin

24 Augustus 2015 | Spanje, Azqueta

Heb afgelopen nacht een slechte nacht gehad, niet vanwege het onweer want dat viel achteraf reuze mee.
Maar het blijkt dat ik toch niet de goede keuze heb gemaakt door op de bovenverdieping te slapen.Ik heb weliswaar wel de hele bovenverdieping alleen, en dus geen last van mede snurkers, maar onder mij bevinden zich de toiletten.En de aanwezige pelgrims moeten het nodige lozen 's nachts. Dat heb je als er veel wijn en bier ingaat....
En tot overmaat van ramp worden de toiletten ook nog eens schoongemaakt om 2.30u dus de lol is er goed af op dat moment.
Om 5.45 u sta ik op maak mijn rugzak klaar en zit als eerste aan het ontbijt. Ik heb met niemand afgesproken dus kan mijn dag indelen zoals ik wil.
Nu eindelijk eens een dag voor mezelf.
Om 6.30 sta ik buiten, oordopjes in en muziek aan.
Het is nog donker en bewolkt maar in ieder geval droog, en het wordt redelijk snel licht zodat de route weer goed zichtbaar is.
Er is mij gevraagd of het lopen in Spanje anders is dan in Frankrijk.
De omgeving veranderd hier wel enigszins. Ik kom nu door wijnvelden, zie vijgenbomen, en bomen met andere vruchten die ik niet kan thuisbrengen.
Maar verder is het hier nog niet zo veel anders dan in Frankrijk. Behalve de taal dan. Het Spaans is voor mij niet verstaan laat staan het te spreken. En ze zitten hier net zo goed om 10.00u al aan de wijn of aan de pullen bier.

Ik hou een rustig tempo aan. Wat is dit weer genieten zeg. Nu even geen aanspraak en geen gesprekken, alleen ik met mezelf en mijn muziek.
En dat varieert van klassiek tot pop.Ik heb van alles door elkaar gehutseld.
Bij het horen van de muziek gaan mijn gedachten veel terug naar vorig jaar. Sommige nummers herinneren me aan de emotionele momenten die ik toen had.
Ook nu komen er emoties boven op zo'n dag als vandaag toevallig ook nog eens zondag. en het is prima dat dat gebeurd hoor.

Ik heb vorig jaar van vrienden een boekje gekregen voor stille momenten., en neem daar nu tijdens een rustmoment even de tijd voor.
Het gaat over vreugde en vrolijkheid, en dat dit blijkbaar een groot verschil is. Vrolijkheid komt voort uit omstandigheden, en vreugde is iets wat uit het hart komt lees ik uit het boekje.
Ik hoef maar om me heen te kijken in de omgeving om me vrolijk te voelen, maar vreugde? ja daar moet ik even over nadenken.
Later op de dag kom ik tot de conclusie dat ik ook werkelijke vreugde mag kennen.God is immers in mijn leven en geeft mij veel om erg dankbaar voor te zijn.

Tijdens al dit mijmeren kom ik Sjors tegen, en ik snap nog steeds niet waarom het gisteravond moeilijk was om hem te ontmoeten, maar het zij zo... ieder zijn eigen Camino, en we besluiten afzonderlijk verder te gaan.
Veel pelgrims die ik onderweg tegenkom wens ik een "beuno camino" maar verder dan dat ook niet. Het is goed zo, en ik vind het tè fijn om vandaag alleen te wandelen.

Net buiten de stad Lizarra/Estella tref ik Sjors wéér. Hij wil daar overnachten in een grote sporthal die ingericht is als Auberge.
Maar ik merk dat die megaslaapzalen toch niet zo mijn ding is, en bovendien is het nog maar 12 uur, dus ik wil nog verder lopen.
De eerst volgende overnachtingsmogelijkheid is na 7 km, dat moet te doen zijn.
Ik voel me fit en sterk. Heb wel 2 blaren vanaf de eerste dag maar daar lukt het zo wel mee.
Een massage van een Spaanse boerin heb ik nog niet nodig gehad maar misschien komt dat nog wel.

Net buiten de stad kom ik iets opmerkelijks tegen. Vlak bij de kerk is een wijnmuseum. Hier zitten 2 kranen aan de muur.
Eén voor water en één voor wijn. Ik heb er wel over gelezen maar dit is toch wel bijzonder.
En natuurlijk moet er geproefd worden dus ik sluit me achteraan in de rij. Het smaakt goed hoor.
Ik zal mijn waterzak er maar niet mee vullen.
Iets verder kom ik een Partytent tegen van de VNB pelgrimsreizen.Dat moet toch Nederlands zijn?
Ik ga maar eens kijken en ben verbaasd als ik in het Engels word aangesproken. (ze hebben mijn Friese vlagje dan nog niet gezien aan mij rugzak), en geef in het Nederlands een groet terug.
Dan komt er toch een begroeting op gang zeg....."een Nederlander" wordt er geroepen, en een ander roept; "it is een Frys" (ben wel een apart geval zeker)
Maar het is hartverwarmend, er wordt een krukje gehaald waar ik op moet gaan zitten, en ééntje vraagt "wolst ek een bakje sop ha mei een broadsje"? Prachtig toch?
Die soep gaat er lekker in hoor.
Het blijkt een organisatie te zijn die pelgrims fietsreizen organiseert, en ze hebben hier net een rustmoment.
We wisselen wat verhalen uit, en ik krijg een pelgrimsspeld op gespeld. Een leuke verassing, maar dan nemen we afscheid.

Ondertussen is het behoorlijk warm geworden 32 graden, en ik bereik om 14.30u het boerendorpje Azqueta. Ik vraag een inwoner naar overnachtingsmogelijkheden, en hij loopt met me mee naar een auberge.
Dit is nu net weer wat ik zoek. Het is erg primitief, maar dat heeft juist mijn voorkeur.
Ik krijg een hartelijk ontvangst, er zijn weinig pelgrims, en de slaapplek is klein maar gemoedelijk, en ik heb een eigen balkonnetje met een schitterend uitzicht.
Wat ben ik blij dat ik ben doorgelopen zeg.
Ik spreek af hier het diner te nuttigen, Een andere mogelijkheid is hier ook niet in het dorp, dus ik ben wel benieuwd wat het wordt.
Er is hier nog een Japanse pelgrim, en er komt later een oude Fransman en nog een Duitser bij.
We stellen ons aan elkaar voor, en onder het genot van een koude Heineken komen de gesprekken op gang.
Ik heb vandaag geen zin in douchen en kleding wassen. ( nu is er een collega die zich zorgen maakt of ik wel alle dagen schoon ondergoed aantrek)
Uhm ...ja hoor maar vandaag even niet zoals een pelgrim betaamt.

De gastvrouw heeft ouderwets lekker gekookt, en we eten met z'n vieren op het terras met kaarslicht.
Wat is dit toch veel mooier dan die grote massa's, en ik besluit ter plekke voortaan kleine eenvoudige auberge's te zoeken.

Later op de avond komen er nog 5 Spanjaarden zich melden.
De twee Spaanse jongedames worden aan mijn kamer toevertrouwd, dus ik slaap vannacht bij 2 welgevormde senôritas.:-)
Ik laat morgen weten hoe mijn nacht is geweest.

Oarnt moarn

Puenta la Reina - Azqueta ; 30 km
Totaal : 134 km


  • 24 Augustus 2015 - 17:19

    Willem:

    Alwêr in moai ferhaaltsje. Ik lês se graag. It docht my goed dast mominten hast fan yntense ûnderfiningen en moetingen.
    Dyn broerke

  • 24 Augustus 2015 - 19:53

    Wytske:

    Hee pap,

    Wat leuk om je verhalen te lezen en goed om te lezen dat je het naar je zin hebt!
    Ik ben trots op je!

    Kus...

  • 25 Augustus 2015 - 09:11

    Annie:

    Hallo Edwin

    We genieten weer van je verhalen en ontmoetingen.
    Fijne voortzetting van je reis .We blijven je volgen.

    Groeten Elle en Annie

  • 25 Augustus 2015 - 19:19

    Anke:

    Daaggggg lieve lieve Edwin,
    Wat heb je weer een mooi stukje geschreven, hihi. En wat hest t haar krease je, machtig mooi.
    Wat lekker dat je nu ook eens een dag "alleen"wandelt, lijkt me ook weleens lekke na alle indrukken, verhalen, etc.
    Zet hem op!!! Ik en ook Jw genieten volop van je verhalen en je foto's

    Dikke XXX

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Edwin

Wil je reageren: esdejong.edj@gmail.com

Actief sinds 10 Mei 2014
Verslag gelezen: 294
Totaal aantal bezoekers 38868

Voorgaande reizen:

18 Augustus 2015 - 24 September 2015

Naar Santiago de Compostela 2015

02 Mei 2014 - 05 Juni 2014

Frankrijk 2014

Landen bezocht: